وقتی زمان رساندن پیام میرسد، سعی کنید دلسوز و مهربان باشید و با فرد مقابل محترمانه برخورد کنید. سعی نکنید حقیقت را بپوشانید، بهترین راه این است که دربارهی اتفاقی که افتاده و دربارهی کاری که برای بهتر شدن آن قرار است انجام دهید، روراست و صادق باشید. به یاد داشته باشید که رفتار شما و شفافیت پیامتان دو جزء خیلی مهم در مکالمه هستند. با صادقانه مطرح کردن موضوع و با عذرخواهی کردن، سعی کنید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید. سعی نکنید تقصیرها را گردن شخص دیگری بیندازید، یا خود را توجیه کنید. این از نظر اخلاقی اشتباه است و ممکن است به آبروی شما لطمه وارد کند.وقتی خبرهای بد را میرسانید، به احساسات فرد دیگر احترام بگذارید. اگر او میگوید «من عصبانی هستم!»، سعی کنید نشان دهید که او را درک میکنید. مثلا میتوانید بگویید: «عصبانیتت را درک میکنم، کاملا حق داری عصبانی باشی.» تکرار کلماتی که آن فرد به کار میبرد، نشانمیدهد به او گوش میدهید، او را درک میکنید و اشکالی ندارد که احساساتاش را بروز دهد. بعد از اینکه آن فرد آرام شد، از او بخواهید که اگر سؤالی در مورد موقعیت دارد، مطرح کند. از مهارتهای گوشدادن فعال استفاده کنید تا بتوانید چیزهایی که میگوید را بشنوید و درک کنید و بتوانید نگرانیها را رفع کنید.
دیدگاهتان را بنویسید