به نام خداوند یگانه سلام و روز بخير خدمت دوستان و سروران بزرگوار. بسیار مفتخریم که ساعاتی را در کنار شما عزیزان سپری می کنیم امروز دهم اسفند ماه یک هزار و ادامه...
معرفی کوتاه کتاب دکتر گریگوری منکیو استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است. او تحصیلات خود را در دانشگاههای پرینستون و امآیتی به پایان رسانده و تاکنون مباحث مختلفی ادامه...
ساختار انواع بازار را با بازار الیگوپولی به اتمام میرسانیم. کلمهی الیگوپولی از ترکیب دو کلمهی یونانی مشتق شده است. «الیگو» به معنی کم و «پولی» به معنی کنترل. پس ادامه...
عبارت رقابت انحصاری اولین بار توسط پروفسور چمبرلین در سال ۱۹۳۳ در کتاب تئوری رقابت انحصاری استفاده شد. تاکنون دربارهی مفاهیم بازار رقابت کامل و انحصار کامل صحبت ادامه...
۱. تکفروشنده مهمترین خصوصیت مونوپولی همین است. در بازار مونوپولی تنها یک فروشنده یا تولیدکننده برای محصول وجود دارد. در این شرایط، خریداران هیچ گزینهی ادامه...
مونوپولی یکی دیگر از انواع بازار است. کلمهی مونوپولی از کلمهی یونانیِ «مونوپولین» آمده که به معنی تکفروشی (انحصار) است. مونوپولی به شرایطی از بازار اطلاق ادامه...
بازار رقابت ناقص در تعاریف اقتصادیِ انواع بازار به بازاری گفته میشود که در آن شرایط لازم برای رقابت کامل مهیا نشده باشد. به معنای دیگر، بازار رقابت ناقص بازاری است ادامه...
این مورد به تولیدکنندگان کمک میکند میزان عرضه و تقاضا را متناسب با یکدیگر تنظیم کنند. عوامل تولید بهراحتی میتوانند از یک صنعت به صنعتی دیگر منتقل شوند. مثلا ادامه...
این خصوصیت به این معنی است که هم خریداران و هم فروشندگان دربارهی قیمت و محصولات غالب بازار، اطلاعات کاملی دارند. در این حالت، هیچکس نمیتواند کالا را گرانتر ادامه...
در بازار رقابت کامل، هیچ منع قانونی، اجتماعی یا تکنیکی برای ورود و خروج شرکتها وجود ندارد. در این بازار هر شرکتی سود نرمالی میبرد. اگر سود در صنعت خاصی بالا برود، ادامه...
یک مشخصهی مهم دیگر این بازار، همگن بودن محصول است. در بازار رقابت کامل، رقبا محصولی مشابه با کیفیت و ویژگیهای مشابه تولید میکنند. بنابراین خریدار آزاد است از هر ادامه...
این مورد، یکی از شرایط اصلی بازار رقابت کامل است. در بازار رقابت کامل تعداد فروشندهها و خریداران خیلی زیاد است اما میزان خریدی که هر خریدار انجام میدهد یا میزان ادامه...