مشخص کردن زمان برای ورود یا خروج از بازار کاری احمقانه است. هیچ‌کسی نمی‌داند که چه زمانی چه اتفاقی می‌افتد.

جفری ناتا (Jeffery Nauta)، مدیر شرکت مشاوره‌ی مالی هنریکسون ناتا (Henrickson Nauta) می‌گوید: «اخیرا دیده‌ام که مردم به سرمایه‌گذاری بر روی سهام یا افزایش تخصیص سهام تمایل ندارند زیرا فکر می‌کنند ارزش‌ سهام بسیار بالاست.»

ابزاری که تحلیل‌گران برای سنجش ارزش نسبی بازار بورس استفاده می‌کنند، نسبت قیمت به درآمد تعدیلی چرخه‌ای (CAPE) نام دارد. در این نسبت، قیمت اعلام‌شده‌ی شاخص مرکب شرکت‌های خدمات مالی معتبر گرفته می‌شود و بر درآمد میانگین ۱۰ ساله تقسیم شده تا بدین ترتیب بر اساس تورم تعدیل انجام شود.

اگرچه این میانگین در قرن بیستم برابر با ۱۵.۲۱ بوده است. اما امروز به ۲۶.۲ رسیده است.

ناتا می‌گوید: «این یک زنگ خطر است و لازم است تخصیص‌های بورس بازنگری شوند.»

اما این به معنای لزوم ترک بازار بورس نیست. به گفته‌ی ناتا «بازارها می‌توانند در این سطوح بالا نیز برای سال‌ها به معامله بپردازند و سرمایه‌گذاران با ترک بازار، سود سرشاری را از دست خواهند داد.»

منتظر زمان نباشید. کار را با یک متوسط دلار به هزینه در بازار بورس آغاز کنید. بر اساس این استراتژی، بخشی از درآمد خود را به طور منظم به بازار بورس وارد کنید.

۶. بازار بورس آنقدرها هم قابل‌ پیش‌بینی نیست

سرمایه‌گذاران کوچک ممکن است احساس کنند که همه‌چیز علیه آنها است و آنها برای پیروزی در برابر معامله‌گران حرفه‌ای که از کامپیوترهای سریع و الگوریتم‌های پیشرفته استفاده می‌کنند، شانسی نخواهند داشت. این مسأله تا حد زیادی درست است. اما خبر خوش این است که سرمایه‌گذاری‌های خُرد آن‌قدر کوچک هستند که این موضوع آن‌چنان جای نگرانی ندارد.

ناتا می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های پُربَسامد (با فرکانس بالا) تأثیر حداقلی بر سرمایه‌گذاران معمولی دارند. تا وقتی که سرمایه‌گذار اوراق بهادار زیادی خریداری نکند، ریسکی از بابت عدم بازگشت سرمایه او را تهدید نخواهد کرد.»

رسوایی‌ها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته، اعتماد عمومی به بازار بورس را خدشه‌دار کرده‌اند اما مردم با روی‌گردانی از رشد اقتصادی، از نظر مالی عقب خواهند افتاد.

به گفته‌ی توتل «هیچ راهی برای تبدیل ۱۰۰ هزار دلار به ۱ میلیون دلار وجود ندارد، مگر اینکه دستگاه چاپ پول داشته باشید!»

برگرفته از: سایت چطور دات کام

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *