تا به حال چند مرتبه در مراکز خرید تصمیمی عجولانه گرفته‌اید؟ در سایت‌های خرید آنلاین چطور؟ اغلبِ مردم در هنگام خرید کردن تصمیمات عجولانه‌ای می‌گیرند. میلیونرها اما می‌توانند خوشی‌های لحظه‌ای را به تأخیر بیندازند و از عملی کردن تصمیمات عجولانه خودداری کنند.

پژوهش دکتر والتر میشل (Walter Mischel) در دانشگاه استنفورد، که در دهه‌ی ۶۰ صورت گرفت، از این ادعا حمایت می‌کند. دکتر میشل دو انتخاب پیش روی کودکانِ پیش‌دبستانی گذاشت. آنها یا می‌توانستند یک مارشمالو (نوعی شیرینی) را هر زمان که دل‌شان خواست بخورند یا اگر تا آمدن آزمایشگر به اتاق صبر می‌کردند (و مارشمالو را نمی‌خورند) می‌توانستند دو مارشمالو داشته باشند. دکتر میشل این افراد را در طول سالیان بعد تحت بررسی قرار ‌داد و متوجه شد کودکانی که می‌توانستند، برای داشتن دو مارشمالو به جای یکی، صبر کنند در آینده: شاخص توده‌ی بدنی (BMI) کمتر، نرخ اعتیاد پایین‌تر، نرخ طلاق پایین‌تر و نمره‌ی امتحانات سراسری بالاتر داشتند.

۲. تفاوت بین خواسته و نیاز را می‌دانند

میلیونرها همچنین می‌دانند که تفاوت میان خواسته و نیاز چیست. همه‌ی ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که دل‌مان خانه‌، یک جفت کفش یا دفتر کاری تازه می‌خواسته است. اما آیا این خواسته‌ها ضرورتی هم دارند یا آن ماشین تجملی جدید صرفا یک خواسته است؟ بی‌شک این ماشین قدرت بالایی دارد و رانندگی با آن محشر است، اما داشتن چنین ماشینی یک ضرورت نیست. میلیونرها به جای صرف پول برای چیزهایی که کارآمد نیستند، آن را برای موارد ضروری که به افزایش ثروت‌شان منتهی می‌شود خرج می‌کنند. شاید به همین دلیل است که ۶۱٪ افراد با درآمد سالیانه‌‌ی بیش از ۲۵۰ هزاردلار (حدود ۹۲۵ میلیون تومان) ، همان وسایل نقلیه‌ای را می‌خرند که مردم غیرمیلیونر می‌خرند.

۳. نگاه بلندمدت دارند

آنچنان که تیموتی سایکس (Timothy Sykes)، فردی که با تجارت سهام عادی شرکت‌ها به یک میلیونر تبدیل شده است، می‌گوید: «دسترسی به اهداف بلندمدت حداقل به یک تا پنج سال زمان نیاز دارد. این اهداف انگیزه‌ای بی‌نظیر به انسان می‌دهند. آنها شما را قادر می‌سازند به فراتر از لحظه‌ی حال بنگرید و این فکر به ذهن‌تان خطور کند که چرا اکنون در این جایگاه هستید. اعمال روزانه‌ی شما باید به اهداف بلندمدت‌تان مربوط باشد، اگر این‌طور نیست، اهداف‌تان را باید به‌نحوی تعدیل کنید. این تعدیل می‌تواند شامل تغییر کارها، احتمالا کاستن یا حذف کارهای غیرضروری، یا اضافه کردن کارهایی باشد که در آینده برای‌تان منفعت به بار می‌آورند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *