اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچکی برای خود راه بیندازید، باید حساب بانکی مجزایی برای آن باز کنید. نباید اجازه بدهید که امور مالی شخصی‌تان با حسابداری شغلی و حرفه‌ای‌تان ترکیب شود. اگر تراکنش‌های مالی امور شخصی‌تان با کار درهم شود، بخش بزرگی از زمان را برای سردرآوردن از امور از دست می‌دهید. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید، می‌خواهید؟

این ماجرا زمانی بدتر هم می‌شود که بخواهید رسیدگی به امور مالی درهم‌آمیختهٔ شخصی و کاری‌تان را به عهده شخصی دیگر بگذارید. در این صورت، حسابدار بینوا باید مشغول بررسی تراکنش‌های شخصی و کاری‌تان شود و این موارد را از هم جدا کند. سروسامان‌دادن به امور مالی، واردکردن داده‌ها به سیستم رایانه و کشیدن نمودارهای مرتبط با هریک اصلا کار ساده‌ای نیست.

اگر می‌خواهید از درآمد کسب‌وکارتان برای امور شخصی استفاده کنید، باید مبلغ موردنظرتان را به‌طور هفتگی یا ماهانه از حساب کاری به شخصی انتقال بدهید. با این کار، دیگر حسابدار سردرگم نمی‌شود و لازم نیست در طول ماه، زمان زیادی را صرف جداسازی برداشت‌های شخصی‌تان از حساب کاری کند.

حساب پس‌انداز

بازکردن حساب پس‌انداز هم یک نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک است که باید حتما در نظر داشته باشید. با باز‌کردن حساب پس‌انداز، بخشی از درآمدتان را ذخیره می‌کنید. این حساب می‌تواند در پرداخت مالیات و مواردی از این دست به شما کمک کند.

پس هر ماه، قبل از هر کاری، ۲۵ تا ۳۰ درصد از درآمدتان را جدا و به حساب پس‌انداز منتقل کنید. بهتر است، این کار را سریع و بعد از دریافت پول از مشتریان و پُرشدن حساب‌تان انجام بدهید تا خرج نشود و به‌طور مستقیم وارد حساب پس‌اندازتان شود.

استفاده از خدمات آنلاین

دسترسی به حساب‌های بانکی خود از طریق اینترنت هم از واجبات است. پس این نکته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک را جدی بگیرید و سعی کنید از روش‌های آنلاین به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشید و مدیریت امور را پیگیری کنید. انجام‌دادن کارهای مختلف بانکی از طریق امکانات و خدمات آنلاین به شما کمک می‌کند که سریع‌تر و پویاتر، تراکنش‌های مختلف را پیگیری کنید.

۲. هزینه شخصی و کاری را از هم جدا کنید

بعضی از خرده‌فروشان و کسانی که برای خودشان کار می‌کنند یا صاحب‌خانه‌ها، از حساب کاری‌شان پول برداشت می‌کنند؛ مثلا شاید ماهانه از حساب کاری‌شان به خود حقوقی می‌دهند و مبلغی را برداشت می‌کنند. بهتر است این افراد به‌جای خرج‌کردن از حساب کاری‌شان، با برنامه‌ای مشخص (مثلا به‌طور هفتگی)، مبلغی پول را از حساب کاری‌شان به حساب شخصی خود منتقل کنند و بعد از انتقال مبلغ از حساب کاری به شخصی، خریدهای غیرکاری و روزانه‌ یا ماهانه‌شان را انجام بدهند.

منظورمان این است که برای مدیریت بهتر امور مالی در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک، باید تکلیف هزینه‌های کاری و شخصی از هم جدا باشد. در این صورت، حساب کاری کاملا واضح و شفاف باقی می‌ماند و فقط برای تراکنش‌های مرتبط با کار به سراغش می‌روید. ضمن اینکه وسوسه خرج‌کردن پول از این حساب برای مصارف غیرکاری هم کم می‌شود.

هزینه کسب‌وکار در مقابل هزینه‌های شخصی

کسی که کسب‌وکار کوچکی را اداره می‌کند با آگاهی از انواع هزینه‌ها می‌تواند مبلغ مالیات پرداختی‌اش را هم کنترل کند، مثلا:

  • هزینه‌ها یا مخارج عملیاتی هر کسب‌وکار یعنی هزینه‌های جاری شرکت برای راه‌اندازی تولید محصول و کسب‌وکار که منجر به درآمدزایی می‌شوند، مالیات پرداختی شرکت را هم افزایش می‌دهند.
  • به مخارجی که برای تفریح شخصی صاحب کسب‌وکار صرف می‌شود، مالیات تعلق نمی‌گیرد.
  • به ترکیب مخارج شخصی و هزینه‌های کسب‌وکار با یکدیگر هم همیشه مالیات تعلق نمی‌گیرد؛ مثلا اگر برای ارباب‌رجوعان خود هدیه بخرید یا آنها را به صرف شام دعوت کنید، به این هزینه‌ها، هزینه‌های ترکیبی گفته می‌شود.

برای آشنایی با انواع هزینه‌ها بهتر است با حسابدار خود صحبت کنید یا اگر حسابدار شخصی ندارید، از افراد ماهر مشاوره بگیرید.

اعلام و معرفی منابع مالی

گاهی‌ اوقات، بعضی از کسب‌وکارها برای تأمین مالی از منابع شخصی و سرمایه‌های خود استفاده می‌کنند. در این صورت باید تمام هزینه‌هایی که با سرمایه شخصی پرداخت می‌شود در حساب‌های روزانه کسب‌وکار قید شوند. با مطرح‌شدن این هزینه‌ها و منابع مالی تأمین‌کننده‌شان، در پایان سال، کاهش مالیات را شاهد خواهید بود. حسابدارتان باید از این هزینه‌ها باخبر باشد و رسیدها و فاکتورهای مرتبط با آنها را نگه دارد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *