این کتاب ضمن ارائه چارچوب مطالعاتی به بررسی و آسیب‌شناسی رفتار صنعت نفت در دهه‌ گذشته پرداخته است و با نگاهی مبتنی بر واقعیتها به ارائه راهکارهای مناسب در برنامه ٢٠ ساله صنعت نفت پرداخته می‌شود.

تورج دهقانی در این کتاب که در دو جلد منتشر شده، تاکید کرده است که با توجه به نیاز شدید بخش‎های نفت، گاز و پتروشیمی به سرمایه‌گذاری تا سال ١٤٠٣ ارائه روشی برای تامین و تخصیص کارآمد منابع مالی برای پروژه‌ها نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

تامین مالی مهمترین و اساسی‌ترین مشکل پیش‎روی صنعت نفت است و براین ‌اساس تا سال ١٤٠٣ باید ٤٧٢ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود که با حداقل ٦٠ تا ٧٠ درصد سرمایه‌گذاری حدود ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیارد دلار فرصت کار برای پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی فراهم خواهد شد.

١٢١ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به برنامه چهارم توسعه است، از سوی دیگر با ‌توجه به سهم چشم افسای نفت و گاز در اقتصاد کشور، به نظر می‌رسد تعیین شیوه‌ای برای تسهیل و تسریع در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت، جمع‌آوری بخش عظیمی از سرمایه‌ها و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به ‌ویژه در بخش‌های پایین‌دستی مانند پالایشگاه و پتروشیمی ضروری است.

البته اگر چه در سالهای اخیر به تبع شدت بخشیدن به تحریمهای اقتصادی کشور بر منابع مالی داخلی تاکید می‌شود، اما باید پذیرفت که منابع مالی داخلی به تنهایی قادر به تامین سرمایه‌های مورد نیاز صنعت نفت در بلند مدت نخواهد بود.

نخست پروژه‌های نفتی نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار دارند، دوم توسعه بخشهای دیگر اقتصاد کشور نیز مستلزم تزریق منابع مالی خواهد بود و مهمتر این که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بر اساس قاعده مزیت نسبی و رقابتی در بخش نفت و گاز سهل‌الوصول‌تر است.

با عنایت به موارد فوق، آسیب‌شناسی اقدام‎های گذشته صنعت نفت در جلب و جذب سرمایه‌گذاری و بررسی عوامل مؤثر ‌بر توفیقها و ناکامیها در این زمینه، مطالعه و بررسی بازار سرمایه و همچنین بررسی روشهای تامین مالی با توجه به شرایط ملی، منطقه‌ای و جهانی کشور و معرفی مناسب‌ترین روش تامین مالی طرحهای توسعه صنعت نفت با لحاظ شرایط کشور در سناریوهای مختلف به ‌صورت ضرورتی جدی در صنعت نفت کشورمان احساس می‌شود.

در این کتاب با نگاهی جامع به مقوله سرمایه‌گذاری و تامین مالی در صنعت نفت از ابعاد مختلف، ضمن ارائه یک چارچوب مطالعاتی به بررسی و آسیب‌شناسی رفتار صنعت نفت در دهه‌ گذشته پرداخته است و با نگاهی مبتنی بر واقعیتها به ارائه راهکارهای مناسب در برنامه ٢٠ ساله صنعت نفت پرداخته می‌شود.

منبع : http://marinetimes.ir/fa/new

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *