این کتاب با زبانی ساده به توصیف بیت‌کوین می‌پردازد و به سوءبرداشت‌هایی که در خصوص این ارز دیجیتالی محبوب وجود دارد، پاسخی روشن می‌دهد. کتاب «راهنمای بیت‌کوین» اثر یان دی‌مارتینو و ترجمه احمد میردامادی، رضا قربانی و پیمان رحمانی است. درواقع این کتاب همان‌طور که در شرح آن آمده، نگاهی است به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز جهان.

عنوان فرعی کتاب، نگاهی به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری شده غیرمتمرکز است. این کتاب ۲۲ فصل دارد. نویسنده در ابتدای کتاب می‌نویسد: «این اولین کتاب من است و به همین دلیل، ادعا نمی‌کنم به چیزهایی که قرار است در اینجا مورد بحث قرار گیرند، اشراف کامل دارم. تنها چیزی که می‌دانم این است که وقتی می‌خواهید کتابی بنویسید، باید بدانید که مخاطبین کتاب شما چه کسانی هستند. این موضوع، در مورد نوشتن هر چیزی صدق می‌کند، اما به‌طور قطع، در مورد کتاب‌هایی که طول کلمات آن‌ها بیش از ۸۰ هزار لغت است، شناخت مخاطب، اهمیت بیشتری خواهد داشت. هیچ کسی دوست ندارد که بعد از مدت‌ها تلاش، نتیجه کارهایش هدر برود.»

دانستن درباره بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده برای بسیاری سخت است، احتمالاً دلیل آن هم به این موضوع بازمی‌گردد که زمان زیادی از ورود این ارزها و افزایش ناگهانی ارزش آن نمی‌گذرد. از سوی دیگر فناوری ‌بلاکچین برای خیلی‌ها هنوز شناخته‌شده نیست، هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند چگونه قرار است به کار بیاید و انقلابی در فناوری ایجاد کند؟ هرچند فناوری بلاکچین، تنها به ارزهای رمزنگاری‌شده خلاصه نمی‌شود و کاربردهای بسیاری دارد اما آنچه بیش از همه سروصدا به راه انداخته، همین بیت‌کوین است؛ بنابراین منطقی است که بیشترین سؤالات هم حول همان محور بچرخد.

احتمالاً سؤالات متعددی در رابطه با بیت‌کوین برای هر کسی پیش می‌آید. مثلاً اینکه اصلاً بیت‌کوین چیست؟ چه کسی آن را اداره می‌کند؟ تاریخچه و پیدایش آن به کجا بازمی‌گردد؟ ساتوشی ناکاماتو و مقاله آن به چه چیزی مربوط می‌شود؟ چگونه می‌توان روی بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری کرد؟ کار با بیت‌کوین چگونه است و چگونه می‌توان آن را مبادله کرد و از همه مهم‌تر اینکه چه آینده‌ای پیش روی آن است؟

قطعاً این سؤالات برای هر کسی که می‌خواهد وارد دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده شود و یا می‌خواهد در آنها سرمایه‌گذاری کند، پیش می‌آید. اتفاقاً در این کتاب، نویسنده درصدد است تا به همین سؤالات و سؤالاتی مشابه آنچه گفته شد، پاسخ دهد. از این‌رو در بخش نخست به این سؤال پاسخ می‌دهد که بیت‌کوین چیست؟ بخش دوم به شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین می‌پردازد و در بخش پایانی این مسئله را مطرح می‌کند که بیت‌کوین چه‌کارهایی را می‌تواند برای ما انجام دهد؟

اگر بخواهیم یک ویژگی بارز درباره این کتاب را نام ببریم باید بگوییم نیازی نیست برای درک مفاهیم بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده دانش فنی و تخصصی داشته باشید چراکه این کتاب با زبانی ساده با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه در صفحات ابتدایی، تمام واژگان کلیدی را با زبانی روان تشریح می‌کند.

نویسنده: یان دی‌مارتینو

مترجمان: پیمان رحمانی، احمد میردامادی و رضا قربانی

منبع : https://pishro-asak.com/bitcoin-guide/

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *