۵. تأمین بودجه‌ی کسب‌وکار در طول مرحله‌ی رشد

دوسال و نیم به جلو می‌رویم: باعث شادی شماست که کسب‌وکار خشکشویی‌تان رونق گرفته. شما ۵۰۰ مشتری تخمینی را طی شش ماه جذب کردید و طی چند سال بعدی، کارتان را به چهار دانشگاه دیگر گسترش دادید. حالا در ۵ دانشگاه خدمات می‌دهید و حدود سه هزار مشتری در هفته دارید. تیم مدیریت شما گسترده شده، اما هنوز خودتان در رأس امور مالی شرکت و در واقع مدیر مالی هستید. در ادامه وظایف مدیر مالی در کسب‌وکاری با رشد بالا را با هم مرور می‌کنیم.

مدیریت پول نقد

مدیریت نقدینگی به‌معنای نظارت بر جریان‌های ورودی و خروجی پول است، برای اطمینان از اینکه شرکت شما پول نقد کافی – اما نه اضافه –برای تأمین التزاماتش دارد.

برای اینکه بتوانید وقت‌تان را صرف امور مهم‌تری کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات حسابداری کمک بگیرید و تنها گزارش‌های مالی نهایی را برای تصمیم‌گیری‌های اساسی بررسی کنید. وقتی نقدینگی حاکی از کمبودی در آینده است، برای جذب سرمایه‌ی بیشتر به بانک می‌روید؛ وقتی هم گزارش‌ها نشان می‌دهند که پول اضافی خواهید داشت، اقدام به سرمایه‌گذاری آن می‌کنید.

مدیریت حساب‌های دریافتنی

چون هر هفته برای مشتریان‌تان صورتحساب می‌فرستید، حساب‌های دریافتنی‌تان افزایش پیدا می‌کند. شما تلاش قابل توجهی می‌کنید تا حسا‌ب‌های دریافتنی را به‌موقع جمع‌آوری کنید و حساب‌های پرداخت‌نشده را به حداقل برسانید، به بیان دیگر دوره وصول مطالبات‌تان را کاهش بدهید چرا که شما در کسب‌وکاری که راه انداخته‌اید به پول نقد احتیاج دارید.

بودجه‌بندی

بودجه، یک طرح مالی مقدماتی برای مدت زمانی معلوم و عموما یک ساله است. در پایان دوره‌ی موردنظر، شما نتایج واقعی و تخمینی خود را با هم مقایسه و بعد هرگونه اختلافی را بررسی می‌کنید. چند نوع بودجه آماده می‌کنید: صورت‌های مالی تخمینی، بودجه‌ی نقدی که نقدینگی را تخمین می‌زند و بودجه‌ی سرمایه که هزینه‌های موردانتظار را برای تجهیزات اصلی نشان می‌دهد.

جست‌وجو برای سرمایه‌گذاران خصوصی

تا اینجا توانسته‌اید برای رشد شرکت خود از سودهای حاصل شده و وام بانکی بودجه تأمین کنید. موفقیت شما و مخصوصا گسترش کارتان در دانشگاه‌های دیگر، گواهی است بر اینکه فکر تجاری فوق‌العاده‌ای به ذهن‌تان رسیده است. شما برای گسترش بیشتر کسب‌وکارتان مضطرب هستید. برای این کار، نیاز به تزریق قابل توجهی پول نقد تازه دارید. بیشتر سودهایتان را به داخل شرکت برگردانده‌اید و والدین‌تان نمی‌توانند پول بیشتری به شما قرض بدهند. بعد از کمی فکر کردن به این مشکل، متوجه می‌شوید که سه حق انتخاب دارید:

از بانک پول بیشتری بخواهید؛
مالکان بیشتری را وارد کار کنید که می‌توانند در شرکت سرمایه‌گذاری کنند؛
به‌دنبال جذب سرمایه از یک سرمایه‌گذار خصوصی باشید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *