برای به‌خدمت‌گرفتن مشاور مالیاتی مناسب چه معیارهایی را باید مدنظر داشته باشیم؟

کار را با بررسی اهداف و نیازهای منحصربه‌فرد خودتان شروع کنید. اگر نیازهای مالیاتی شما ساده و پایه‌ای هستند (مثلا تنها به کمک و مشاوره برای استرداد یا بازگشت مالیات بر ارزش‌افزوده نیاز دارید)، هر مشاوری از پس انجام کارهای شما برخواهد آمد. اما اگر احساس می‌کنید کار یا فعالیتی که برای انجام‌دادنش به کمک نیاز دارید دشوار و پیچیده است، بهتر است به‌دنبال مشاوری مجرب باشید. راه اندازی کسب و کار تازه، بررسی وضعیت مالیات‌های معوقه و پرداخت‌نشده و فرارسیدن موعد بازنشستگی ازجمله مسائلی هستند که برای‌شان به کمک مشاور مجرب نیاز پیدا می‌کنید.

گذشته از اینها، عوامل و معیارهایی وجود دارند که به‌هنگام استخدام هر نوع مشاور مالیاتی بهتر است مدنظر داشته باشید:

تحقیق درباره سوابق و فعالیت‌های مشاور مالیاتی

شرکت‌های خدماتی اینترنتی و گسترش فعالیت‌ها در حوزه مشاوره مالیاتی باعث شده‌اند انتخاب از میان گزینه‌های مختلف کمی دشوارتر شود. درنتیجه، پیش از نهایی‌کردن قرارداد با مشاور، باید درباره سوابق و فعالیت‌های او در گذشته به‌خوبی تحقیق کرده باشید. پیش از هر چیز قاعدتا باید از او بخواهید گواهی‌نامه معتبرش را ارائه کند. مشاوران فاقد گواهی‌نامه را از فهرست‌تان خط بزنید. نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید، بررسی سوابق مشاور، به‌ویژه در حوزه کاری خودتان است. در این صورت، اگر شکایتی به نام او ثبت شده باشد، از آن مطلع خواهید شد.

درنظرگرفتن تجربه کاری مشاور مالیاتی

بی‌شک، مشاوران سخت‌کوش و توانمندی در دسترس هستند: چه کسانی که در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و چه کسانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند. اما به‌جز سخت کوشی و توانمندی، معیار و عامل مهم دیگری برای استخدام مشاور مالیاتی وجود دارد: سابقه کاری آنها، باتوجه‌به نیاز مالیاتی بخصوصی است که شما دارید. این معیار یکی از اولویت‌های اصلی انتخاب مشاور مالیاتی است. اگر او درمورد مسئله مالیاتی شما با شخص یا ارگان دیگری کار کرده باشد، می‌توانید با اطمینان‌خاطر بیشتری انتخابش کنید. بنابراین، فقط توجه به سابقۀ فعالیت مشاور کافی نیست؛ بهتر است تحقیقات خود را باتوجه‌به مسئله مالیاتی یا نیاز بخصوصی که دارید پیش ببرید و کسی را انتخاب کنید که درزمینه برطرف‌کردن آن تجربه داشته باشد.

یافتن مشاور مالیاتی متخصص در حوزه برنامه‌ریزی مالی

مشاوری را پیدا کنید که علاوه بر آشنایی با مسائل قانونی و حقوقی در حوزه مالیات، درزمینه برنامه ریزی مالی هم متخصص و دارای مدرک معتبر باشد. چنین شخصی مسائل مالیاتی شما را متناسب با وضعیت مالی‌تان تنظیم خواهد کرد. او از حیث پرداخت مالیات مرتبط با مسائل مختلف مانند سرمایه‌گذاری‌ها، هزینه‌های وام‌های خرید مسکن، پس انداز بازنشستگی و…، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای پیش روی‌تان خواهد گذاشت که در طی سالیان برای‌تان بسیار ارزشمند خواهد بود.

مدنظر قراردادن مبلغ درخواستی ازسوی مشاور مالیاتی و شیوه پرداخت

هرچه تعداد موارد مالیاتی و نیازهای‌تان بیشتر باشد، مشخصا مبلغ بیشتری بابت دستمزد مشاور پرداخت می‌کنید. قاعده کلی آن است که مشاوران مالیاتی، باتوجه‌به تعداد این فعالیت‌ها، مبلغ مشخصی را اعلام می‌کنند. اما مشاوران مجرب و معتبر ممکن است شیوه متفاوتی برای دریافت دستمزدشان داشته باشند: عده‌ای هستند که به‌ازای هر ساعت فعالیت، مبلغ مشخصی دریافت می‌کنند، بعضی از آنها درصدی از مالیات عودت‌داده‌شده را به‌عنوان دستمزدشان دریافت می‌کنند و عده‌ای خواستار درصدی از سهام و دارایی‌های شرکت می‌شوند (درصدی که معمولا برنامه‌ریزهای مالی دریافت می‌کنند). بنابراین، بهتر است پیش از نهایی‌کردن قرارداد و استخدام مشاور درباره چگونگی پرداخت دستمزد از او سؤال کنید.

این را هم به خاطر داشته باشید که خدمات مشاور مالیاتی صرفا مختص ثروتمندان نیست. اگر صاحب‌خانه هستید، پس‌انداز بازنشستگی دارید، خانواده‌ای را سرپرستی می‌کنید یا اساسا به هر علت دیگری مجبور به پرداخت مالیات می‌شوید، استفاده از خدمات مشاور مالیاتی مناسب در بلندمدت به‌سودتان خواهد بود و ارزش هزینه‌ای را که برایش می‌کنید خواهد داشت.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *