درحالی‌که مجوز کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) به این وبسایت، به مزایای دفترکل عمومی از دیدگاه امنیتی اشاره می‌کند؛ در مورد ریسک‌ها و خطرات آن نیز هشدار می‌دهد. یکی از آنها این است که Overstock اطلاعات را روی پایگاه‌داده‌ی بلاک‌چین به‌صورت عمومی قرار می‌دهد و در نتیجه، هر کسی می‌تواند این اطلاعات را مشاهده کند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران در مورد حریم خصوصی خود نگران خواهند شد. این ریسکی است که در همه‌ی اپلیکیشن‌های بلاک‌چین از جمله بیت‌کوین وجود دارد. البته نگرانی دیگر این است که نمی‌دانیم این سیستم چقدر امنیت دارد و آیا ممکن است از سوی هکرها به‌خطر بیفتد.

مشکل احتمالی دیگر در بهره‌گیری از بلاک‌چین این واقعیت است که در حال حاضر، روش‌های گوناگونی از پیاده‌سازی بلاک‌چین بر اساس فناوری‌های مختلف وجود دارد. شرکت‌های IBM، اینتل و بانک جی.پی.‌ مورگان از پروژه‌ای به نام دفترکل باز (Open Ledger) استفاده می‌کنند که از بلاک‌چین بیت‌کوین بهره نمی‌برد. معماری آن به‌گونه‌ای است که برای شرکت‌هایی که قصد دارند دسترسی را محدود کنند، بسیار مناسب است.

تردیدی نیست که ایده‌ی پشت بلاک‌چین بسیار هوشمندانه است و برای ایجاد ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین ضروری است تا بتواند مانند پول رایج عمل کند؛ اما وقتی از این فناوری در سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود، مشخص نیست که آیا نسبت به روش‌های موجود، بازدهی بیشتری دارد یا نه.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *